Monday 24 May 2010

Kambing bukan punca darah tinggi


Oleh SITI MAISARAH SHEIKH ABD. RAHIM

Noh Omar melancarkan promosi daging kambing keluaran tempatan di Wisma Tani Putrajaya semalam sambil diperhati Datuk Johari Baharum (tengah).
PUTRAJAYA 24 Mei - Persepsi orang ramai terhadap daging kambing perlu diubah kerana amalan pemakanan daging itu bukan penyebab utama penyakit berbahaya.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, kajian membuktikan daging kambing mempunyai kandungan kolestrol, kalori dan lemak paling rendah berbanding sumber daging lain.

Berikutan itu, katanya, sebuah pasukan petugas khas akan diwujudkan dalam masa terdekat bagi meningkatkan promosi pemakanan daging kambing tempatan sekali gus mengikis stigma negatif mengenai pemakanan daging itu.



''Kementerian juga akan menjalankan kajian bersama Kementerian Kesihatan bagi meyakinkan orang ramai bahawa pemakanan daging kambing tidak menjadi sebab utama penyakit darah tinggi.



''Promosi juga akan dilakukan di tempat-tempat tumpuan pelancong khususnya di Bukit Bintang, Kuala Lumpur iaitu di kawasan tumpuan pelancong Timur Tengah supaya orang ramai tidak risau untuk makan daging kambing yang menjadi makanan utama orang Arab," katanya.



Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan promosi daging kambing keluaran tempatan di sini hari ini.



Noh berkata, pelbagai langkah turut diatur bagi meningkatkan pemasaran daging kambing tempatan berikutan rungutan penternak kambing bahawa pengeluaran lebih tinggi daripada permintaan.



''Justeru, Jabatan Veterinar akan bekerjasama dengan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) untuk membuka lebih banyak gerai menjual daging kambing terutama di pasar tani seluruh negara.



''Pelbagai program juga telah dilaksanakan bagi mengurangkan kebergantungan ke atas daging kambing import dari negara luar," katanya.



Bagaimanapun, Noh berkata, pengeluaran daging kambing dalam negara telah dapat ditingkatkan dari 1,600 tan metrik pada tahun 2006 kepada 2,100 tan metrik pada tahun lalu.



''Ini selari dengan peningkatan keperluan daging negara dari 17,800 matrik tan pada 2006 kepada 21,970 matrik tan pada tahun lalu," katanya.

No comments:

Post a Comment